tirsdag den 30. april 2013

De små glæder


Forleden morgen da vi som sædvanlig spillede terningespil efter morgenmaden (har været kutyme siden sommeren 2010, at der spilles 3 spil efter hvert hovedmåltid), slog det mig.
Det her er en af livets små glæder.
Der er mange og forskningen viser, at lykken er de små glæder. Glem alt om de dyre ferier (pokkers, vi skal lige af sted på en) og den fancy Ferrari, hvis du vil være lykkelig. Ny engelsk forskning viser, at det er de små gratis glæder, der tæller.
Forskerne undersøgte en gruppe der havde vundet i lotto og en, der ikke havde. Konklusionen var klar. "Det ser ud til, at hemmeligheden bag et lykkeligt liv er at bruge tid til at slappe af. Det er de gratis glæder, der gør en forskel, selv når du har råd til at købe alt," siger en forsker bag undersøgelsen.
 Men måske er det lidt lettere at få øje på de små glæder, hvis man ikke er begravet i ubetalte regninger, tænkte jeg, da jeg læste det.

Når man er begyndt at tænke over det med de små glæder, kan der næsten gå sport i at få øje på dem.
Denne uge har indtil nu budt på.

Farfar og Alvilda på trampolinen.



En gave fra barnebarnet på snart 12, der i sløjd har lavet en indretning, hvor de to kugler skal ende på samme snor, overrakt med ordene: "Den er til jer, fordi i elsker gåder."

Vi har endnu ikke løst den
 
 
Et ægte papirpostkort med håndskrift fra venner, der er på forårsferie. Det er en af de sjældne glæder i SMS - og mailalderen.
 
 
 
Jeg har besluttet, at jeg fra 1. maj vil registrere og nedskrive mindst en af de små glæder dagligt.
Måske skulle jeg starte en gruppe på Face book til deling af gratis glæder.
 
Hvad tænker du ?????


3 kommentarer:

  1. Hej Lis!
    Det lyder som en rigtig god ide! Min gratis glæde i dag var at skrive blog. I går var det at se vores svaler sidde oppe på tagryggen. De ved endnu ikke helt, om de er klar til at flytte ind!

    Håber du har det dejligt - men det tror jeg du har!

    Kærligst
    Jytte

    SvarSlet
  2. Dagens gratis glæde var da to piger kiggede indgående op og ned ad mig i dag og udbrød, Jeg synes du er blevet tyndere. Det var ikke det at jeg skulle være tyndere, men det at de små piger, fra 0. Klasse, lige ville fi et par ord til velkomst nu efter overstået lockout.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lis.
      godt skrevet. Vi får da mange gartisse glæder. Især af børnebørnene. Min i dag var dog fra en god veninde der sagde: Fik lyst til at være sammen med dig i stedet for at være i butikken. Giver du kaffe. Den største har jeg dog fået af Christian. Han sagde en dag: Min farmor er ikke gammel nok til at være dum!. Forsat god dag.
      Knus fra Else marie

      Slet