torsdag den 22. september 2011

Skal pensionister have et staudebed ?

Ja, det er lige noget for pensionister, der har tid nok for det kræver pasning.
Med vores meget store have (2000 m2), skulle der vel nok kunne blive et hjørne til et staudebed, og efter et besøg i Noldes have i Nieböll kunne det ikke gå hurtigt nok.
Med fra Nolde Museet er frø til dyrkning af valmuer, enzian, digitalis og riddersporer.

Noldes have

Men først skal bedet anlægges. Det er dejligt at kunne gå i gang med et frisk stykke jord. Ved at studere bøger og netartikler gik det op for mig, at det vigtigste, når man skal anlægge et nyt staudebed, er, at det areal, der skal bruges, skal være helt fri for rodukrudt dvs. skvalderkål. kvikgræs eller padderokker. De skal fjernes først. Da jeg havde læst det, blev størrelsen af staudebedet lidt indskrænket.

Det store ukrudt er nu fjernet.

Bedet mangler nu kun at blive kulegravet og få lagt kant. Murstenene skal graves ned på højkant, så slåmaskinen kan gå over dem.

Staudebedet, der er blevet smallere end tænkt

Jeg har besluttet at holde det kommende staudebed i lyserødt, blåt og hvidt, og indtil videre er der indkøbt  høstanemoner, akelejer, riddersporer, digitalis, skabiosa og i weekenden skal der købes lyserøde bonderoser og Sct. Hans urt. Det skal nok blive smukt.

Fortsættelse følger.







3 kommentarer:

  1. Tjah store planer er gode at have, men kender godt det at de indskrænker sig når det skal laves...
    Men glæder mig til med tiden at se resultat af dine anstrengelser..

    SvarSlet
  2. Jeg tror, eller jeg er faktisk ret sikker på at det bliver meget flot.
    Jeg kunne også tænke mig et staudebed men må nok vente til jeg bliven pensionint.
    Staudebede kan godt tage overhånd, min farmor havde et på ca. en kvardratkilometer. Men det var meget flot og så kunne hun altid lige dele ud. Det gør hun nu i øvrigt stadig.

    SvarSlet
  3. Tak for kigget til det fine bed i dag!

    SvarSlet