onsdag den 21. november 2012

Der er mange glæder. Ellevte afsnit.

Gode naboer er en af livets glæder.

Efter vores flytning til Stubberup har vi oplevet, at det er tilfældet.
Det pudsige er, at det er naboens nabo, der er vores gode naboer.

Vi passer hinandens huse, når der rejses, og det sker ofte i begge familier. Men ikke nok med at der tømmes postkasse og vandes blomster, efter 6 uger i USA kom vi hjem til et luget løgbed, et køleskab med mælk, pølse og ost, blomster og et nybagt brød på køkkenbordet.

Efter at alle er blevet "hjemmegående" har vi startet en tradition med fredagsdrinks. Vi mødes på skift og tager et glas og ordner verdenssituationen, og vi synes faktisk, den er blevet bedre.

Vi havde en fælles plan om at anskaffe en æblemostpresser, så vi kunne bruge alle vores æbler.
Men inden vi fik sat planen i værk, fik naboen en i fødselsdagsgave.

Den kan vi bare bruge sammen, var hans udmelding.
 
Naboen startede i sommer og lavede over 100 liter most. Mosten fryses, så der måtte en ny fryser til.

Hos os har vi kun vinteræbler, de plukkes sidst i oktober, så mosten blev lavet i søndags d. 18. november.


Naboen kom med hele mosteriet, og vi gik i gang.
 

 Der blev smagt flittigt og det smagte fantastisk. Det er ren C - vitamin.
 

Da processen var færdig, havde vi 30 liter æblemost af egne æbler i fryseren.
 
Det bliver dejligt at kunne nyde et glas most til morgenmaden i weekenderne. Det er gyldne dråber, så de kan ikke bare drikkes til hver en tid.  
 
Mens vi arbejdede, havde vi en snak om vinproduktion, så nu er det spændende, om naboen også her kommer først.
 


2 kommentarer:

  1. Det ser lækkert ud, og smager nok endnu bedre :-)

    SvarSlet
  2. Hej Lis!
    Jeg er lige en tur herinde for at se, hvordan du har gjort. Og selvom jeg synes, jeg har set mange af dine blogindlæg - ja så er der dukket rigtig mange op, som jeg ikke har set før!! Og så bliver jeg imponeret, når jeg ser al den æblemost!! Jeg er ikke nået længere end til æblegrød og marmelade.
    Kærlig hilsen
    Jytte

    SvarSlet