fredag den 30. august 2013

Hvor meget elektronik skal pensionister ha` ?

Det der er nødvendigt.

I dag tog jeg et vue over mængden.

Uha, uha det er ikke så lidt.
Bare det, jeg lige kan få øje på opvaskemaskine, røremaskine, el kande, el espressokande, grøntsagesnitter, TV, PC, iPad, mobiltelefoner, e-bogslæser.

I går blev så ´tilføjet en android tablet til samlingen.
Den er kommet af nød. 

I en sen nattetime læser jeg til min skræk, at man ikke mere kan hente bøger på E-reolen til læsning på e-bogslæser. Det er ikke godt.
Vi er glade for at låne bøger på E -reolen, og gennem længere tid har jeg læst på iPad og Manden i mit liv har brugt e-bogslæseren, som han er meget tilfreds med. 
Så må jeg tilbage til papir, var hans første reaktion. Ærgerligt, jeg er ellers blevet glad for at læse elektronisk.

Måske kunne du købe en tablet, der er også en App til android.
Der skulle forbløffende lidt overtalelse til, når man tænker på, at Manden i mit liv mest er til bore- og skruemaskiner.
Der konfereres med svigersønnen (PC nørden), og inden jeg ser mig om, er Manden kørt og hjemme igen med en Lenovo tablet.

                       

"Den kan vi sagtens selv starte op," siger jeg. "Mon ikke vi skal lade svigersønnen," mener Manden. 
"Nej, nej, jeg klarer det."  Rigtig nok, snart ligger den første lånte bog på Lenovoen.
Piece of cake. 
Tastaturet er engelsk og uden æ, ø og å, irriterende. Vi leder og leder efter knappen, der kan ændre det, men finder den ikke. Nåh, man kan vel vende sig til det.
Det går ikke, så til morgen fortsætter jagten på knappen.
"Nu er tastaturet låst og den er talestyret" erklærer Manden i mit liv. Så tal til den.
Den forstår ikke dansk, men da den hører ordene New York komme ca. 5 mill. hits frem på skærmen.
Herligt, men jeg kan se på Manden, at han frygter at den ikke kender ord som Silvan og XL Byg.

"Hvis tastaturet ikke kan ændres må den byttes" erklærer han.
Men inden det sker, er der svigersønnen. Efter 1½ time i hans kyndige hænder kan der skrives på dansk, ikoner er lagt mere smart, og Manden i mit liv er meget glad.

Men hvis man taler til den, forstår den stadig ikke dansk.


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar