søndag den 18. august 2013

Skal pensionister holde foredrag om deres tidligere virke..............?



For 6-7 uger siden blev jeg ringet op af formanden for Daghøjskolen i Nysted, og spurgt om jeg i efteråret i forbindelse med en foredragsrække ville holde et foredrag om mit tidligere virke i den sociale sektor.
"Jeg ved, du har meget at fortælle."
Hvem kan stå for smiger ? Ikke jeg, der i mit arbejdsliv har holdt foredrag og undervist tidligt og silde.
"Herligt, jeg sender dig en mail."  Den kom prompte med tak for min velvilje, og for at jeg ville sige noget om budister og kristne i Burma. Ups, det ved jeg ikke meget om. Mail retur for at sikre at jeg ikke havde misforstået. Hørte intet og var begyndt at overveje, om jeg skulle sætte mig ind i noget om Burma (socialvæsenet f.eks.)
 
Så i sidste uge kom programmet.
Lis Hjøllund, tidl. Forstander, Saksenhøj
Emne: ”Om at være leder i den sociale sektor”.

Lettelse, det ved jeg da noget om.
Efter lettelse kommer fortrydelse. 
Det er mere end to år siden jeg forlod den sociale sektor, der er sket meget. 
Bare titlerne, teamleder, områdeleder, centerchef............hvad er der blevet af den gode gamle forstander?
Måske kan jeg indlede med historien om beboeren på det psykiatriske bosted, der spurgte mig, hvad jeg var, og da jeg svarede forstanderen, kom det prompte: "Åh, herregud har du også mistet forstanden"

Men hvad ellers.........?
Mon det er relevant at tale om ledere i krydspres, eller hvad det betyder for ledelse, at organisationen er politisk ledet ? 

Jeg har mistet forstanden. Hvordan kunne jeg dog sige ja. Det kan kun blive noget makværk og en tidligere leder, der filosofere over en svunden tids problemstillinger. 

Manden i mit liv påstår, at det har jeg altid sagt, når jeg skulle holde foredrag. Det går ikke.
 
Godt det først er til oktober, så er der god tid til at forberede et dybsindigt og morsomt oplæg måske på PowerPoint.
Bare det nu ikke her også går som det plejer, at jeg først får det gjort i sidste øjeblik. 

Der er selvfølgelig også håbet om, at der ikke er tilmeldinger nok, så det må aflyses.




 

1 kommentar:

  1. Lis, det klarer du bare det der :) Du kommer til at holde et dejligt , sjovt foredrag :) Vær ikke nervøs :) K.H.Helle
    PS Ja, der er sket rigtig rigtig meget ...... Og ja hvad blev der af den gode forstander...

    SvarSlet