onsdag den 11. maj 2016

Hvorfor gør man sådan..............


Det er vist kendt, at amerikanere skærer al maden ud, lægger kniven, og skovler ind med gaflen.

På en steak restaurant, så jeg en spændende variant. 
Herren overfor skærer et mundret stykke af bøffen med kniven i højre - og gaflen i venstre hånd, så lægger han kniven og flytter gaflen over i højre hånd og vips er bøf - stykket spist. Jeg må kigge flere gange for at være sikker på at det fortsætter...... Det gør det.

Hvorfor gør man sådan. Måske er det nemmere eller hurtigere eller........

Jeg spørger forsigtigt en ung tjener, hans far er fra Sydafrika og hans mor er fransk, så han har i sin barndom spist med "kniv og gaffel", men nu hvor han bor i USA, spiser han med gaffel.  "Ellers bliver jeg moppet", siger han med et smil. Men nogen forklaring har han ikke.

At få noget at drikke på spisesteder er en spændende oplevelse.
Det er det første man bliver spurgt om, og da det ikke er nemt at vide, hvad der bydes på spørger man: "Hvad har i". Så kommer der en lang remse fra is te til Budweiser. Vand er en selvfølge. 
Alt kommer i store tykke plastickrus og med sugerør. Vandet smages der forsigtigt på, da det de fleste steder smager umiskendeligt af klor.

Et sted har de alle Pepsi produkter incl. Dr. Pepper. "Hvad er en Dr. Pepper?" spørger jeg. 
En kvik servitricer svarer:" En doktor og en pepper." Det bliver jeg ikke klogere af. "Hvor er i folks fra, når i ikke kender Dr. Pepper? Har i ikke Dr. Pepper i Danmark?" Nej, det tror jeg ikke. Så der måtte udleveres smagsprøve. Smager som cola med kunstig kirsebærsaft.


        

Som sagt serveres alt med sugerør, og det er lidt specielt at se pæne ældre damer og herrer suge is teen og vandet op af glasset.

Vores budget er Ikke til de dyre spisesteder, og Agern i New York trak tænder ud. Men et par gange mere er det blevet til steder med hvide duge. Her spises også med "gaffel", men sugerøret er forsvundet. Her er det som på film.................en herre med  whisky til maden.

Hvis nogen kan forklaringen på det med kniv og gaffel, så lad mig det vide.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar