mandag den 23. januar 2012

Kan pensionister få vinterdepression ?

Nu er det den længste vintermåned og det føles som om den aldrig ender. Det er mørkt, når vi står op og mørkt igen sidst på eftermiddagen. Dagene går med ingenting og de fleste dage, når jeg ikke i tøjet før frokost.
Det slog mig, at jeg måske kunne have en vintedepression og set ud fra definitionen, så:

Jo tættere på nordpolen du bor, des større er risikoen for at få vinterdepressioner.
I vinterperioden bliver de pågældende mennesker først og fremmest energiløse, men også noget triste. De får en øget appetit med trang til søde sager, og søvnen øges.
Vinterdepression rammer som oftest kvinder (80%).
Længere sydpå forekommer vinterdepression med mindre hyppighed, og omkring Middelhavet kendes denne tilstand faktisk ikke.

Der er ingen tvivl, jeg har en slags vinterdepression eller også har dovenskaben sat sig fast.

Jeg vil gå i gang med at bearbejde Manden i mit liv. Vi må flytte til Toscana, der kan man helt sikkert også finde et ekstraordinært håndværker tilbud, der trænger til en handyman.

Her skinner solen altid

2 kommentarer:

  1. Ud fra den definition har jeg helt sikkert også en vinterdepression.

    SvarSlet
  2. Jeg er ganske sikker på at pensionister kan få vinterdepressioner, det kan alle. Jeg fandt dette link http://www.mentaline.com/da/vinterdepression

    Men jeg har også læst at man ikke kender til definationen syd på, feks. i Toscana fordi kroppen hele tiden udsættes for Uv stråler som bla. modvirker depression.

    Måske et projekt ville sætte fut i dig - eller en snak med en coach som kan give dig det kærlige spark du (måske) trænger til?

    SvarSlet