mandag den 2. januar 2012

Spiser pensionister østers ?

Nytårsaften er speciel.
I mere end 45 år på nær et par undtagelser er den blevet fejret i selskab med min søster og hendes familie. Det er dejligt, og den der holder festen gør sig altid umage.
I år var det Manden i mit liv og jeg, der havde værtsskabet.

Mange er de år, hvor  jeg har fablet om, at jeg ville smage østers, ligegyldigt hvad. Der har været flere lejligheder, men hver gang har et eller andet gjort, at det ikke blev lige der.
Så i dette nytår, hvor det første år som pensionist går på hæld, skulle det være. Der blev bestilt 12 østers fra SkagenFood, leveret lige til gadedøren om natten kl. 04.00. (Spørg mig ikke hvorfor de kører ud med varer på den tid af natten.)  Endnu iført nattøj blev kassen åbnet, og der lå de, østers, og så noget lukkede ud.


Det var der råd for opskriften på åbningen lå naturligvis også i kassen.

Åbning af Østers
Med et viskestykke som omslag lægges østersen på et solidt underlag med den flade side opad. Spidsen af østerskniven vrikkes ind imellem de to skaldele lige i nærheden af hængslet på østersen (hvor de to skaller sidder fast).
PAS PÅ ikke at trykke for meget, så kniven smutter over i hånden der holder ved østersen.
Drej kniven og lad bladet følge øverste skaldel til lukkemusklen (sidder inde midt på østersen) skæres over. Undgå at spilde for meget af saften. Luk derefter skallen helt op og knæk den flade del af. Frigør forsigtigt selve østersen fra skallen, uden at beskadige den. Sørg for at der ikke er skalrester i kødet og fjern alle skalstumper fra skallen.

Nytårsaftensdag gik Manden i mit liv så i gang med arbejdet

og da han er en handyman varede det kun et øjeblik inden skallen måtte give sig.

Det blev en dejlig nytårsaften med østers og champagne, dog turde vi ikke tage dem rå med citron, men valgte den gratinerede udgave.



Naturligvis spiser pensionister østers og næste gang tager vi et dusin til hver.


3 kommentarer:

  1. sådan,uhmm jeg kan næsten smage dem jeg fik nede i frankrig engang...det skal prøves en gang mere.godt nytår til jer.Bente

    SvarSlet
  2. Hej Lis

    Først og fremmest godt nytår til jer begge.
    Jeg har heller aldrig smagt østers, men har det som dig, at på et eller andet tidspunkt skal det prøves, og jeg må sige at i den udgave i har lavet, ser det rigtigt lækkert ud.

    At man også kan få dem leveret lige til døren, er en fordel, men synes godt nok det var et ukristeligt tidspunkt at gøre det på.

    Knus Lone

    SvarSlet
  3. Kære Lis jeg må sige at I fejrer nytår med manér. Det ser lækkert ud på billedet så det har helt sikkert været alletiders. Rigtig gidt nytår til og manden :-)
    Kh Christa

    SvarSlet